Κρίσιμη η 1η εβδομάδα: Τι σχέση έχει η Κιμ Καρντάσιαν με την ληστεία στον Λούβρο;
Η κλοπή των κοσμημάτων του Ναπολέοντα από το Μουσείο του Λούβρου έχει σημάνει παγκόσμιο συναγερμό, αποκαλύπτοντας μια ανησυχητική τάση: οι εγκληματικές οργανώσεις στοχεύουν όλο και πιο συχνά χρυσό και πολύτιμα αντικείμενα από μουσεία, γνωρίζοντας ότι η ανάκτηση είναι εξαιρετικά δύσκολη. Το Παρίσι, αντιμέτωπο με την «κλοπή της δεκαετίας», επιστρατεύει την επίλεκτη ομάδα BRB, σε μια κούρσα που πρέπει να κερδηθεί μέσα στην πρώτη εβδομάδα, πριν τα ανεκτίμητα κοσμήματα λιώσουν για πάντα.
Η πρόσφατη, κινηματογραφική κλοπή ανεκτίμητων κοσμημάτων από τη συλλογή του Ναπολέοντα στο Μουσείο του Λούβρου δεν είναι ένα μεμονωμένο περιστατικό. Αποτελεί το πιο εντυπωσιακό κεφάλαιο σε μια νέα, ανησυχητική τάση που σαρώνει την Ευρώπη: το οργανωμένο έγκλημα έχει στραφεί στις συλλογές μουσείων, αναζητώντας χρυσό και πολύτιμους λίθους που μπορούν να ρευστοποιηθούν, ακόμα και αν πρέπει να καταστραφεί η ιστορική τους αξία.
Η επιστράτευση των «κυνηγών» της Καρντάσιαν
Αντιμέτωπη με τη σοβαρότητα της κατάστασης και την πίεση που δέχεται το πιο διάσημο μουσείο στον κόσμο, η Γαλλική κυβέρνηση φέρεται να επιστρατεύει την ελίτ ομάδα BRB (Brigade de Répression du Banditisme). Πρόκειται για την ίδια ειδική μονάδα της γαλλικής αστυνομίας που το 2016 κατάφερε να εξιχνιάσει τη ληστεία σε βάρος της Κιμ Καρντάσιαν στο Παρίσι.
Η BRB, η οποία αριθμεί περίπου 100 πράκτορες, διαθέτει πάνω από δώδεκα εξειδικευμένους σε κλοπές έργων τέχνης και κοσμημάτων. Οι αστυνομικοί θα εργαστούν ακατάπαυστα, εστιάζοντας στην εξέταση των βίντεο, την ανάλυση των τηλεφωνικών αρχείων και των εγκληματολογικών στοιχείων, ενώ θα ενεργοποιηθούν άμεσα οι πληροφοριοδότες.
Ένας πρώην πράκτορας της BRB, μιλώντας στο Reuters, δήλωσε «100%» σίγουρος ότι οι κλέφτες θα συλληφθούν. «Μπορούν να έχουν ομάδες που θα εργάζονται 24 ώρες το 24ωρο, 7 ημέρες την εβδομάδα, για μεγάλο χρονικό διάστημα», τόνισε, υπογραμμίζοντας την τεράστια κινητοποίηση.
Η κρίσιμη «χρυσή εβδομάδα»
Ο εντοπισμός των κλοπιμαίων, ωστόσο, είναι ένας αγώνας ενάντια στον χρόνο. Ο Άρθουρ Μπραντ (Arthur Brand), ειδικευμένος σε υποθέσεις κλοπών έργων τέχνης, εξήγησε στο Sky News ότι το κρίσιμο «παράθυρο» για την ανάκτηση των ανεκτίμητων αντικειμένων είναι η πρώτη εβδομάδα.
Ο λόγος είναι απλός, αλλά τραγικός: «Αυτά τα κοσμήματα είναι τόσο διάσημα, που απλά δεν μπορείς να τα πουλήσεις. Το μόνο που μπορούν να κάνουν είναι να λιώσουν το ασήμι και τον χρυσό, να διαλύσουν τα διαμάντια, να προσπαθήσουν να τα κόψουν. Έτσι πιθανότατα θα εξαφανιστούν για πάντα».
Σύμφωνα με τον Μπραντ, εάν η αστυνομία δεν πιάσει τους κλέφτες άμεσα, τα κλοπιμαία «πιθανότατα θα έχουν εξαφανιστεί και διαλυθεί».
Ο μύθος της κλοπής «κατά παραγγελία»
Ο Μπραντ απορρίπτει ως «αστείες» τις θεωρίες περί κλοπής κατά παραγγελία από κάποιον μανιώδη, πλούσιο συλλέκτη. Ο λόγος είναι καθαρά ρεαλιστικός: «Αντικείμενα όπως αυτά που εκλάπησαν από τον Λούβρο δεν μπορούν ούτε καν να επιδειχθούν σε φίλους ή συγγενείς, γιατί κινδυνεύεις να βρεθείς στη φυλακή».
Επομένως, το πιθανότερο κίνητρο είναι η ρευστοποίηση της ύλης, μια απώλεια που καθιστά την καταστροφή των ανεκτίμητων ιστορικών τεκμηρίων, όπως η τιάρα και το περιδέραιο του Ναπολέοντα, σχεδόν βέβαιη.
Η αυξανόμενη απειλή για τα ευρωπαϊκά μουσεία
Αυτό που προβληματίζει τις αρχές σε όλη την Ευρώπη είναι ότι, ενώ οι δράστες τέτοιων μεγάλων ληστειών συχνά συλλαμβάνονται, υπάρχει εξαιρετική δυσκολία στο να ανακτηθούν τα ανεκτίμητα αντικείμενα.
Η κλοπή στο Λούβρο ήταν η τέταρτη που σημειώθηκε σε γαλλικά μουσεία τους τελευταίους δύο μήνες, συμπεριλαμβανομένης της κλοπής χρυσού από το Μουσείο Φυσικής Ιστορίας στο Παρίσι. Ο Κρίστοφερ Μαρινέλο, ιδρυτής της Art Recovery International, επιβεβαίωσε στο Reuters ότι τέτοιου είδους ληστείες αυξάνονται σε όλη την Ευρώπη, αναφέροντας παρόμοια περιστατικά σε Ολλανδία και Αίγυπτο.
«Αν έχετε κοσμήματα ή χρυσό στις συλλογές σας, πρέπει να ανησυχείτε», τονίζει ο Μαρινέλο.
Καθώς οι εγκληματικές ομάδες γνωρίζουν ότι έχουν μόνο «πέντε, έξι λεπτά για να το σκάσουν» πριν εμφανιστεί η αστυνομία, η μόνη πραγματική άμυνα των μουσείων, σύμφωνα με τον Μπραντ, είναι η επιβράδυνση του χρόνου διαφυγής – με την τοποθέτηση παχύτερων παραθύρων ή την προσθήκη περισσότερων θυρών. Αυτή η «ψυχολογική» άμυνα είναι πλέον η κρίσιμη παράμετρος για τη σωτηρία της παγκόσμιας πολιτιστικής κληρονομιάς.
